FAQ

Hieronder vind je veel gestelde vragen over autodelen met een besloten autodeelgroep. Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan met ons contact op zodat we je alsnog van een antwoord kunnen voorzien.

Aanmelden leden en auto’s

  • Ik ben al ingeschreven bij MyWheels, moet ik mij dan ook bij jullie aanmelden? Ja, MyWheels is de initiatiefnemer van de vereniging en verzorgt al jarenlang de administratie. De vereniging gebruikt wel het systeem van MyWheels maar het ledenbestand is niet hetzelfde. U moet u apart inschrijven om van de vereniging lid te worden.
  • Hoe schrijf ik mijzelf en mijn medegebruikers in? Voor een correcte inschrijving is het belangrijk dat de auto eigenaar zich als eerste aanmeldt. Hij/zij kan dan de deelauto aanmelden en alle medegebruikers uitnodigen.
  • Hoe voeg ik een gebruiker toe als vriend van mijn auto? U, de auto-eigenaar, kunt gebruikers als vriend toevoegen aan jouw auto. Dan ontvangen de gebruikers automatisch een mail met inloggegevens en het verzoek om hun persoonsgegevens in te vullen. U voegt een gebruiker toe door in te loggen en naar jouw auto te gaan. Klik bovenaan op ‘Wijzig auto’ en voeg in het tabblad ‘Vrienden van mijn auto’ gebruikers toe door hun e-mailadres in te vullen en op Toevoegen te klikken.
  • Kan iedereen mijn auto zien als ik deze aanmeld of beschikbaar maak? Nee, alleen de leden die u uitnodigt worden aan uw auto toegevoegd. Uw auto is niet via een zoekfunctie of lijst op onze site voor derden te vinden.
  • Mijn medegebruikers zien niet dat ze vriend van mijn auto zijn. Helaas kan alleen de eigenaar zien wie er van zijn auto gebruik maakt. Op termijn willen we het mogelijk maken dat ook vrienden kunnen zien bij welke auto’s ze staan ingeschreven.
  • Ik heb per ongeluk de auto verkeerd aangemeld/Ik ben niet de eigenaar van de auto. Neem contact met ons op. Wij kunnen voor u de auto overzetten naar de juiste eigenaar, kentekens wijzigen en de juiste medegebruikers toevoegen. Helaas kunt u dit nog niet zelf regelen.
  • Kan ik meerdere auto’s aanmelden? Ja, u kunt zo veel auto’s delen als u wilt en per auto verschillende mensen uitnodigen.
  • Het lukt niet om iemand uit te nodigen als vriend van mijn auto. Het kan zijn dat hij/zij al lid is. U kunt alleen mensen uitnodigen die nog geen lid zijn. Neem even contact met ons, dan koppelen wij uw vriend aan uw auto.
  • Ik heb een nieuwe auto gekocht, wat nu? Via het menu kunt u de nieuwe auto toevoegen aan uw account. Neem daarna even contact met ons op, dan zetten wij uw medegebruikers over op de nieuwe auto. Ook de verklaring voor de vergunning krijgt u dan opnieuw. 

Lidmaatschap en contributie

  • Waarom lid worden? Als lid van onze vereniging kunt u gebruik maken van de speciale deelauto verzekering die loopt via Centraal Beheer Achmea. Ook kunt u in een aantal gemeenten een speciale deelauto parkeervergunning aanvragen voor de leden van uw autodeelgroep.
  • Wie moeten er contributie betalen? Alle gebruikers van de auto moeten contributie betalen om gebruik te maken van de verzekering of de vergunningen.
  • Is de contributie eenmalig of jaarlijks? U betaalt elk jaar de contributie, zolang u lid wilt blijven.
  • Kan ik lid worden zonder Nederlands paspoort? Ja, dat kan, zolang u maar een Nederlands woonadres heeft.
  • Ik deel meerdere auto’s, betaal ik dan per auto? Nee, het lidmaatschap is per persoon, ongeacht het aantal auto’s dat u deelt.
  • Kun je als huishouden ingeschreven staan bij de Vereniging? Ja, u betaalt maar 1 keer contributie voor alle gezinsleden die op uw adres staan ingeschreven. Neem na het inschrijven van een gezinslid even contact met ons op, dan zorgen wij dat hij/zij bij u bijgeschreven wordt. Sla dan de stap om de contributie te betalen even over.
  • Moeten mijn medegebruikers ook lid worden? Ja, alle gebruikers van uw auto moeten ingeschreven staan bij onze vereniging. Voor de verzekering en vergunning verzorgen wij de administratie en is het nodig dat al uw gegevens correct bij ons bekend zijn.
  • Tot wanneer loopt mijn lidmaatschap? Uw lidmaatschap loopt per kalenderjaar, dus van 1 januari tot en met 31 december. Wordt u na 1 juli lid? Dan betaalt u maar de helft. 

Betaling

  • Ik heb toestemming gegeven voor automatische incasso, wanneer gebeurt dit? Incasso’s vinden in het begin van het jaar plaats, wij streven er naar dit in maart af te ronden.
  • Mijn incasso is mislukt, wat nu? Er wordt na 2 weken nog een poging gedaan. Lukt het dan nog niet? U kunt, na inloggen, in het menu bij uw financiën zien of er nog facturen open staan. Met iDeal kunt u dan de factuur betalen.
  • Ik wil de contributie betalen maar ik zie geen openstaande facturen?  Via https://mijn.deelauto.nl/contributie kunt u, na inloggen, de contributie voldoen. Er wordt dan automatische een nieuwe factuur aangemaakt.
  • Het lukt niet via de website te betalen, kan ik ook handmatig de contributie betalen? Dat kan, neem contact op en u kunt in overleg het bedrag handmatig overmaken.
  • Ik heb betaald maar mijn betaling is nog niet verwerkt? Betaalt u met een bankrekening die op een andere naam staat? Dan kan het zijn dat het systeem uw betaling, uit veiligheid, even parkeert. U krijgt hier een e-mail over. Neem even contact op, dan keuren wij de betaling handmatig goed.
  • Er staat dat ik rijtegoed aanschaf, maar ik wil toch contributie betalen? De vereniging gebruikt het betaal- en administratiesysteem van MyWheels. U koopt bij hen rijtegoed, dit wordt dan verrekend met de openstaande contributie.

Uitschrijven

  • Ik wil mijn lidmaatschap beëindigen, hoe doe ik dit? Dit kan via het menu op de website. Onder ‘contracten’ vindt u uw deelauto abonnement. Na opzegging wordt de eventuele automatische incasso stopgezet.
  • Het lukt niet om via de website op te zeggen. Neem contact op, dan schrijven wij u handmatig uit.
  • Is er een opzegtermijn of zijn er kosten aan verbonden? Nee, opzeggen kan op elk moment en kosteloos.
  • Ik ben net lid geworden maar wil dit annuleren, kan ik mijn contributie terugkrijgen? Ja, als u minder dan een maand lid bent geweest en niet van de verzekering of vergunning gebruikt hebt gemaakt dan krijgt u uw contributie terug. Neem even contact met ons op.
  • Mijn aanvraag voor een parkeervergunning is afgewezen, ik wil mij uitschrijven. Heel jammer, maar niet in alle gevallen wordt een aanvraag gehonoreerd. In dit geval hebben wij u niet kunnen helpen en krijgt u uiteraard uw contributie terug.

Verzekering

  • Ben ik verplicht de verzekering bij Centraal Beheer Achmea af te sluiten? Helaas is deelauto verzekering alleen via Centraal Beheer Achmea te krijgen. Zij zijn de enige verzekeraar die een dergelijke constructie aanbiedt.
  • Ik belde met Centraal Beheer Achmea, maar zij kenden deze verzekering niet. Deze speciale verzekering wordt door de zakelijke afdeling afgehandeld, niet alle medewerkers van de particuliere afdeling weten ervan. Vraag naar de zakelijke afdeling, zij kunnen u helpen.
  • Hoe zit het met de no-claim/schadevrije jaren van mijn medegebruikers? Uw medegebruikers bouwen geen schadevrije jaren op en eventuele bestaande schadevrije jaren vervallen bij de meeste verzekeraars na 1-3 jaar na het opzeggen van een verzekering. Informeer dit bij uw huidige verzekereraar!
  • Kan ik ook een bedrijfsauto verzekeren? Nee, de verzekering is alleen voor particuliere auto’s. Als u een particuliere auto bedrijfsmatig wilt delen (bijvoorbeeld met een zzp’er) dan kan dit in sommige gevallen wel. Let er dan wel op dat niet alle activiteiten gedekt zijn. Neem hiervoor contact op met Centraal Beheer Achmea.
  • Is mijn no-claim beschermd als een ander van mijn auto gebruik maakt?
    Ja, in het geval van schade veroorzaakt door een gebruiker is uw no-claim korting en schadevrije jaren beschermd. Het is wel van belang dat de gebruiker bij Deelauto ingeschreven staat en aan jouw auto is gekoppeld.
  • Zijn de partner/familie van mijn medegebruikers ook verzekerd? Alleen de personen die bij ons aangemeld zijn vallen onder de verzekering. U betaalt maar 1 keer per gezin contributie, maar het is wel nodig om alle gebruikers van de auto aan te melden.
  • Is mijn auto verzekerd voor schade en diefstal?
    U kunt zelf kiezen of u uw auto all-risk verzekert tegen schade en diefstal. Doet u dit wel, dan is uw auto tegen schade en diefstal verzekerd als jij of de auto-gebruiker in de auto rijdt. Neemt u alleen een WA-verzekering, dan is uw auto niet verzekerd tegen schade en diefstal. Dus de auto is ook alleen WA-verzekerd als de auto-gebruiker erin rijdt.
  • Heb ik een eigen risico bij schade?
    Het eigen risico is een vast bedrag dat u betaalt bij schade. U bepaalt zelf of u eigen risico neemt, u kunt bij Centraal Beheer aangeven of u een eigen risico wilt van 0,-, 150,- of 300,- euro. Kiest u voor een eigen risico? Dan betaalt u een lagere premie. Als de auto-gebruiker tijdens een rit in uw autoschade veroorzaakt, wordt het eigen risico bij u in rekening gebracht. U kunt eventueel met de auto-gebruiker afspreken dat hij of zij in dat geval het eigen risico betaalt.
  • Welk bedrag wordt er uitgekeerd bij schade?
    Als uw auto all-risk verzekerd is krijg je een vergoeding uitgekeerd. De vergoeding hangt af van wanneer u de auto kocht. Is uw auto gestolen of total loss? En gebeurt dat binnen 3 jaar nadat aanschaf? Centraal Beheer betaalt dan de aanschafwaarde. Dit is het bedrag dat u voor jouw auto heeft betaald. Na 3 jaar betaalt Centraal Beheer altijd de dagwaarde. De dagwaarde is het bedrag dat uw auto waard was net voor de schade.
  • Ik heb al een collectiviteitskorting bij Centraal Beheer, kan ik die behouden?
    Omdat de deelauto clausule bij Centraal Beheer via de collectiviteitsregeling wordt ingesteld, kunt u de collectiviteitskorting helaas niet behouden.

Schade melden

  • Ik wil schade melden, hoe doe ik dit? U meldt de schade bij Central Beheer Achmea. Neem contact op met de zakelijke afdeling en geef aan dat dit deelauto verzekering betreft.
  • Welke naam moet op het schadeformulier? Op het formulier vult u gewoon de naam van de bestuurder in die de schade heeft veroorzaakt. Centraal Beheer Achmea informeert bij ons of de bestuurder inderdaad als medegebruiker van de auto is aangemeld.
  • Loopt de verzekering nu via jullie of via Centraal Beheer Achmea? De Vereniging voor Gedeeld Autogebruik is geen verzekeraar. Wij faciliteren alleen de administratie en controle van de medegebruikers voor Centraal Beheer Achmea.

Extra Parkeervergunning

  • Wat heb ik nodig? Voor het aanvragen van een vergunning moet u bij de meeste gemeenten een verklaring van lidmaatschap van de vereniging en een getekende leenovereenkomst indienen. U vindt een voorbeeld overeenkomst op onze website https://deelauto.nl/voorbeeldcontract.
  • Hoe kom ik aan een verklaring van lidmaatschap? U kunt dit aanvragen via het onze site ( https://deelauto.nl/extra-parkeervergunning ) of neem even contact op per e-mail of telefoon. Zorg dat uw gegevens en die van uw medegebruikers volledig en correct zijn. Ook dienen de contributies van alle gebruikers betaald te zijn.
  • Vragen jullie de vergunning voor ons aan? Nee, wij melden bij de gemeente dat u een auto deelt en met wie. U moet dan zelf bij de gemeente deze vergunning aanvragen. Op onze site vindt u voor de deelnemende gemeenten links naar de juiste pagina’s op hun websites.
  • Kan iemand anders voor mij de vergunning aanvragen? Bij het loket kunt u meestal alleen zelf de aanvraag doen. Via de websites van de gemeenten kan veelal digitaal een aanvraag gedaan. In ieder geval moet de aanvraag in uw naam gedaan worden.
  • Kan ik een vergunning krijgen als ik en mijn medegebruiker niet in dezelfde stad wonen? Dit verschilt per gemeente, u vindt links naar de pagina’s van de gemeenten op onze site.
  • En als we in dezelfde stad wonen? Dit verschilt ook weer per gemeente, bij sommige mag u bijvoorbeeld niet in hetzelfde parkeerrayon wonen. Controleer de pagina van de gemeente.
  • Is het zeker dat ik de vergunning krijg? Veel gemeente hebben een beperkt aantal plaatsen en het kan zijn dat u op de wachtlijst komt of afgewezen wordt. Wij kunnen helaas geen zekerheid bieden.
  • Hoe zeg ik een vergunning op? Dat doet u bij de gemeente zelf. Meestal betaalt u voor een periode en moet u elke keer zelf verlengen. Meld ook bij ons dat u opzegt, dan kan eventueel uw lidmaatschap ook beëindigd worden.
  • Zijn jullie ook actief in Amsterdam? Wij hebben helaas nog geen overeenkomst met de gemeente Amsterdam.

Overige vragen

  • Wat zijn autodate parkeerplaatsen, kan ik mijn auto daar parkeren als ik lid ben? Autodate parkeerplaatsen, veelal gemarkeerd door een blauw parkeerbord met daaronder een wit bordje ‘Autodate’, zijn door gemeenten ingesteld om door commerciële partijen gebruikt te worden voor het parkeren van deelauto’s. Denk daarbij aan Green Wheels, MyWheels, SnappCar etc. Deze plaatsen worden niet door ons beheerd of verleend. U kunt daar dus niet parkeren.
  • Wat is het verschil tussen MyWheels en de Vereniging voor Gedeeld Autogebruik. MyWheels bied auto’s in de verhuur aan op vele plaatsen in het land. Deze auto’s worden door particulieren tegen betaling uitgeleend en MyWheels regelt de rest (verzekering, betalingsyssteem, etc.). In principe kan elk lid van MyWheels deze auto’s huren. De vereniging is een initiatief van MyWheels om zonder huur onderling tussen familie en vrienden auto’s te delen, ook voor langere duur. Sinds 1 februari 2017 is de vereniging zelfstandig, met een eigen bestuur en administratie. Wij gebruiken nog wel het klantsysteem van MyWheels.
  • Kan ik lid zijn van MyWheels én de Vereniging voor Gedeeld Autogebruik? Ja, dat kan. U betaalt dan uiteraard aan beiden apart contributie.